Synchroon.spot

Foley art

Als je naar een film kijkt, zijn het bijna nooit de originele geluiden die je hoort. Het piepen van een deur, het kraken van voetstappen in de sneeuw, een geweerschot … Het zijn geluiden die apart worden opgenomen en achteraf onder de beelden worden geplakt. Dit noem je foley art of bruitage. Het is een kunst om de opgenomen geluidsfragmenten zo synchroon mogelijk te laten lopen met de beelden die je als kijker ziet.

In het filmpje hieronder zie je twee foley artists in volle actie.

Ontdek welke voorwerpen en attributen ze gebruiken om bepaalde geluiden zo goed mogelijk weer te geven. Creativiteit en originaliteit zijn hierbij van groot belang.

Ook de geluiden in de voorstelling Synchroon zijn op voorhand opgenomen. De dansers doken in een geluidsstudio en gingen met verschillende materialen en technieken aan de slag om geluiden en klanken te creëren. Geluidsontwerper Wannes Deneer maakte hier een soundscape van.

Hier zie je Charlotte, één van de dansers, alle voetstappen en loopjes die in de voorstelling aan bod komen, live opnemen.

De vraag die choreograaf Karolien Verlinden zich stelt, is hoe geluid de dynamiek van een beweging kan veranderen. Ziet een beweging er anders uit als je er een bepaalde klank onder zet? Als je een draai met je been maakt en er een ZOOEFF aan toevoegt, verandert er dan iets? Wordt een beweging intenser als je het geluid versterkt?

Een andere vraag die ze zich stelt, is hoe geluiden onze verbeelding kunnen prikkelen. Door geluid toe te voegen, kan plots een hele ruimte veranderen. Een galm of een doffe klank, een voetstap op kiezels of in de sneeuw. Het roept andere beelden op.

Een belangrijke inspiratiebron voor de makers, is de Franse filmregisseur en acteur, Jacques Tati (1907 – 1982). In zijn films krijgen dagelijkse handelingen en bewegingen een bevreemdende en grappige touch door er onverwachte en ongewone geluiden aan toe te voegen.