WIJ.
In MIX. zagen we al hoe een kind en een volwassene uiterlijk van elkaar kunnen verschillen.
Maar gaat volwassen zijn wel over hoe je eruit ziet?
Of kan iets anders dan een volwassene ook volwassen zijn?
Kan een kind volwassen zijn?
Kan iets volwassen zijn?
Kan een plank volwassen zijn?
Kan een boom volwassen zijn?
Een berg?
Kan een beslissing volwassen zijn?
Kan een vraag volwassen zijn?
Misschien is volwassen zijn eerder een manier van doen.
Of van zijn.
Heb jij je ouders al ooit iets niet-volwassen zien doen?
En je leerkracht?
Heb je zelf al ooit iets gedaan dat je net erg volwassen vond van jezelf?

1: ‘Jha, ik had laatst dus zo’n leuke dohcumentaire gezien over de
vluhchtelingenproblematiek, echt leuk, maar ook heel
indrukwekkend hoor.’
3: ‘Jha die heb ik ook ghezien, echt heel confrontherend.’
4: ‘Jha, heel confermerend ja. Hebben jullie ook die aflevering van
Tegenlicht gezien over big data?’
1, 4: ‘Jaaaaaaaaaa.’
4: ‘Wil er nog iemand een lekkere lakke makkiako?’
1: ‘Ja, koffie lekker!’
4: ‘Met hamandelmelk of met hahahaver melk?’
3: ‘Zolang het maar koffie is.’
1,3,4: ‘Ha ha ha ha ha, koffie.’
1: Laten we door gaan.
Opdracht: de koffiescène
- Ga in duo zitten.
- Neem twee koffiekopjes uit de lerarenkamer (of doe alsof je een koffiekopje hebt).
- Kies met z’n tweetjes één van onderstaande onderwerpen (je hoeft niet helemaal precies te weten wat het betekent.)
- Neem een volwassen houding aan en schraap je stem.
- Probeer nu samen 1 minuut vol te babbelen over het gekozen onderwerp. Spreek al je woorden uit met veel adem.
- Neem tussen jullie zinnen pauzes om van je koffie te slurpen en adem diep uit met koffielucht. Variant: Speel je koffiescène voor de klas. Het gesprek mag heel ingewikkeld zijn maar je mag het gekozen onderwerp niet uitspreken. De rest van de klas raadt nadien waarover de scène ging.
