KID.spot

MUR.

In KID. weet de ene kant niet wat er aan de andere kant gebeurt en de andere kant niet wat er aan de ene kant gebeurt…

… want er staat een muur.

Een muur kan ervoor zorgen dat je beschut en beschermd bent.
Een muur laat een dak ergens op steunen.
Een muur is er om tegen te leunen.
Of om tegen te plassen (wat niet mag natuurlijk).
Een muur kan nieuwsgierigheid oproepen. Omdat je niet weet wat er aan de andere kant gebeurt.
Een muur kan veiligheid bieden.
Maar een muur kan ook mensen van elkaar scheiden.
Of landen.

Sommige muren zijn zelfs zo bekend geworden
dat ze de geschiedenisboeken hebben gehaald.

Ken jij een van onderstaande muren?

 

 

Berlijnse muur

De Berlijnse Muur was een grote muur die dwars door de stad Berlijn liep. Het scheidde West- en Oost-Berlijn van elkaar. De Muur was 45,3 kilometer en werd in 1989 gesloopt.
Je kan er wel nog altijd wat resten van zien.

Chinese muur

De Chinese muur is een muur die in het noorden van China ligt. Hij is ongeveer 21.000 km lang. Het lijkt net een slapende draak.

Kauwgomballenmuur

In Seattle in Amerika is er grote kauwgomballen muur, waar ontelbare kauwgoms zijn opgeplakt. Er komen er steeds bij, want bezoekers mogen er zomaar hun kauwgom achterlaten.

Israëlische muur

De Israëlische Westoeverbarrière is een door Israël gebouwde grens van circa 620–760 km lang en is gebouwd op de, door Israël bezette, Westelijke Jordaanoever van Palestina. De barrière bestaat uit betonnen muren, torens en controleposten van soms wel 10 meter hoog, wegen, hekken, prikkeldraad en greppels.
Over de naam is veel discussie: Israël en andere voorstanders gebruiken de term afscheidingshek en veiligheidshek. Palestijnen en tegenstanders noemen het de apartheidsmuur. 

 

Muren in de kunst

Er zijn ook kunstenaars die muren als ondergrond of inspiratiebron gebruiken. Zo heb je Banksy, een bekende grafittikunstenaar die kunstwerken maakt in het straatbeeld.
Zijn echte naam is niet bekend, omdat hij vaak ook op illegale plekken schildert.
in zijn werk geeft hij vaak kritiek op onze samenleving. De meeste van zijn werken worden op muren aangebracht.

Maar ook inpakkunstenaar Christo heeft befaamde ‘murenkunst’ gemaakt. Niet door erop te schilderen, maar door muren in te pakken.

Christo wilde mensen op een andere manier naar de wereld laten kijken. Hij maakte dingen zichtbaar door ze te verbergen. Eigenlijk net een beetje zoals bij KID. Soms trek je mensen hun aandacht door ze net iets niet te laten zien.

Hieronder zie je een filmpje van hoe hij ooit een muur uit stof maakte, van maar liefst 39,4 km.

 

Opdracht

Er gaan twee kinderen naar voren in de klas.
De leerkracht bouwt een muur tussen de twee kinderen, zodat ze elkaar niet meer kunnen zien.
Kind 1 zal zo dadelijk iets moeten uitbeelden en kind 2 moet raden wat die persoon heeft uitgebeeld.
Alleen kan kind 2 het niet zien en zal de klas moeten helpen (zij zien namelijk allebei).
De klas moet zodanig reageren (zonder woorden/klanken mag) op wat kind 1 uitbeeldt, dat kind 2 aan hun reactie kan zien wat er zal gebeuren.
Daarna wisselen!

Verschillende situaties:

  • doen alsof je tegen een muur loopt
  • doen alsof je een hele schattige kleine puppy krijgt
  • doen alsof je een dikke scheet laat
  • doen alsof je iets heel pikant eet