WIND MEE/ WIND TEGEN
En dan ze vertelde van de wind
Over wind mee
En wind tegen
En da ik heb wind tegen meestal
Zonder da ik da zelf weet
Fatilou M. gaat over het leven en dat je wind mee of tegen kan hebben.
Over dromen en toekomstperspectief.
Over dat waar je geboren bent, je kansen kan geeft of tegenwind biedt.
Over iets dat gebeurt in je leven, waardoor alles op zijn kop staat.
Over een vriendschap die alles verandert.
Het hebben of ontbreken aan toekomstperspectief wordt in de voorstelling in verschillende facetten aangeraakt. Het gaat over waar je geboren bent, naar welke school je gaat en de kansen die je krijgt. Daarnaast gaat het ook over iets meemaken dat alles verandert.
In de voorstelling verliest Rena een vriendin, maar iedereen kan wel een gebeurtenis bedenken die je het gevoel geeft dat alles tegen zit: iemand verliezen, een situatie in je familie, een verandering op school… Daarom kan de voorstelling herkenbaar zijn voor iedere persoon.
Dit deel van de Spot biedt handvaten voor de verschillende onderwerpen die aangeraakt worden in Fatilou M. Het kan gebruikt worden om na de voorstelling de thematiek te bespreken.
“Ons scorro, is niet zo’n goeie scorro”
– Losgeld van Ruth Lasters
Veel mensen
Zeggen BSO is minder
Da is voor wie te dom is
Voor ander school
Dus niemand wil naar dees school
Ook ikke ni
Maar ik moést
In Fatilou M. vertelt Rena over de reputatie van haar school. Het doet denken aan het gedicht ‘Losgeld’ dat voormalig Stadsdichter van Antwerpen Ruth Lasters maakte in de Spectrumschool in Deurne – dezelfde school die meewerkte aan de voorstelling Fatilou M. In dit gedicht kaart ze de splitsing van een A- en B- stroom aan en welke vooroordelen dit met zich meebrengt in de maatschappij.
- Herken je deze vooroordelen?
- Ben je het hiermee eens?
- Hoe zou jij het onderwijs inrichten?
- Gaan labels verdwijnen als de A- en B-stroom zou verdwijnen?
Dream On
En op het einde van de les heeft ze zelfs tijd
Voor zo een babbeltje me ons
Over de toekomst!
Oh da ik haat zo hard!!
Daar gaan ze allemaal goe op
Die leerkrachten
En ze vraagt
‘Wa wij willen worden enzo
Wie wij willen zijn’En ik zeg:
‘Rijk’
En ze vraagt ‘hoe dan?’
‘Daar gij hebt geen zaken mee’
‘Gewoon rijk’
Rena haat het als leerkrachten vragen wat hun dromen zijn.
Jij ook?
Of mogen we er toch naar vragen?
- Wat is je eerste droom die je als kind had?
- Is die ondertussen veranderd?
- Heb je het gevoel dat je kan dromen als jongere?
Vriendschap en verlies
Fatilou:
En ik wist da gij mijn vriend ging worden
Ik wist da van de eerste dagRena:
Hoe wist gij da?Fatilou:
Omda gij ni lastig zij
Ni slecht
Ni irritant
Maar wel heel boos
En onder boos zit verdriet
En onder verdriet zit kracht
Veel kracht
En wilDaarom dus
Fatilou M. gaat bovenal over vriendschap. Rena maakt de film voor Fatilou, om haar te eren. Ze probeert vorm te geven aan het verlies van haar vriendin. Het helpt haar om te rouwen.
Er zijn nog kunstenaars die kunst hebben gemaakt voor iemand die ze missen. De mens probeert dan ook met kunst te vatten, wat moeilijk in woorden om te zetten is. Zo is er ook over de liefde al eindeloos veel verteld in muziek, boeken en kunst. En net als liefde, is rouw niet gemakkelijk te begrijpen.
Een paar voorbeelden:
- Muziek: Hier vind je een lijst popmuziek die geschreven is voor iemand die gestorven is. Zo schreef Eric Clapton ‘Tears in heaven’ voor zijn overleden zoontje.
- Boeken: Misschien ken je ook het boek ‘The fault in our stars’ (Vertaling: ‘Een weeffout in onze sterren’)? Van het boek is ook een bekende filmbewerking. De schrijver John Green droeg het boek op aan zijn vriend die als tiener stierf aan kanker. Adriaan van der Heijden schreef het boek ‘Tonio’, een ode aan zijn overleden zoon en Connie Palmen schreef verschillende boeken over het overlijden van haar partner.
- Beeldende kunst: De muurschildering van Sanda Dia in Leuven van de Duitse kunstenaar Case Maclaim. Een initiatief van de vrienden van Sanda om hun overleden vriend te eren.
Welke kunst kies jij?
- Kies een kunstvorm die het beste bij je past: poëzie, beeldende kunst, proza, performance, muziek, spoken word, collage, graffiti, audiovisuele kunst, …
- Hoe zou jij een heftige gebeurtenis in je leven vormgeven?
- Werk gerust samen. Rena maakt de film ook samen met haar klasgenoten.